Bizzey – vanavond LIVE bij #FFWD

Bizzey – vanavond LIVE bij #FFWD

Afgelopen week heeft Bizzey alweer zijn derde monstertrack losgelaten sinds hij in augustus voor het eerst weer solo van zich liet horen. Op de nieuwe track Bij Mij doet Josylvio mee en staat Ramiks naast Bizzey zelf in de productiecredits. Voor wie de videoclip nog niet heeft gezien, doe dat hier: https://youtu.be/i5fPiGoE_8U Het is misschien wel de sickste videoclip tot nu toe, en het vervolg op Lekker Lekker met Jonna Fraser. Wie bekend is met de Griekse mythologie herkent het verhaal van Orpheus en Eurydice, uitgevoerd door Bizzey zelf.

Vanavond is hij te gast bij Fast Forward op OOG radio, dus luister ook, download onze gratis app en dan spreken we je vanavond!

bizzey

Ga de muziek checken:

Spotify: http://bit.ly/SpotifyBijMij
iTunes: http://bit.ly/iTunesBijMij
Deezer: http://bit.ly/DeezerBijMij
Apple Music: http://bit.ly/AMBijMij
Google Play: http://bit.ly/GPBijMij
Tidal: http://bit.ly/TidalBijMij

3 voor 12

In juni kwam het grote nieuws naar buiten: Bizzey stapt uit Yellow Claw. In 2010 vormde hij de groep samen met Nizzle en Jim Aasgier, toen ze een MC zochten voor een avond in de Jimmy Woo. Zes jaar later hebben ze een aardige rij hits op hun naam staan (o.a. Krokobil, Shotgun en Till It Hurts) en hebben ze internationale successen geboekt. Bizzey vond het tourschema echter te intensief en miste zijn gezin en vrienden. Van rustig aan doen blijkt echter geen sprake, want twee maanden later brengt hij alweer zijn eerste solosingles uit. Wat kunnen we van hem verwachten en hoe gaat het nu eigenlijk met hem?

“Ik lééf weer,” merkt Bizzey op, en aan alles is te merken dat hij zijn geluk inderdaad weer heeft gevonden. Het begon zo bescheiden: in 2010 is hij al een tijdje hard aan de weg aan het timmeren als solo-rapper, als Nizzle en Jim Aasgier hem vragen als MC voor een clubavond in de Jimmy Woo. Het is het begin van Yellow Claw; een groot avontuur, met niet alleen succes in eigen land, maar vooral ook aan de andere kant van de oceaan. In Amerika is men gek op de stevige trap-muziek en uiteindelijk doen ze er de ene na de andere grote show. Het tourschema is zo intensief dat het Bizzey opbreekt. “Je leeft niet, je wórdt geleefd. Ik voelde me het laatste jaar echt niet goed meer. Ik heb er lang over nagedacht maar uiteindelijk besloten om met Yellow Claw te stoppen.” Dat hij zijn vrouw, zijn nog jonge kind en zijn vrienden weer ziet is het belangrijkste, maar het geeft hem ook de ruimte om zijn solocarrière weer op te pakken. Op zijn eigen tempo en dicht bij huis.

Nieuwe inspiratie
Bovendien zit Bizzey weer vol met inspiratie. Los van Yellow Claw zou je de rapper kunnen herinneren van ‘The Fur’ en ‘Still Care’, bescheiden hitjes van alweer tien jaar geleden, of van zijn samenwerkingen met Don Diablo en Sidney Samson. Zijn eigen muziek bestond uit melodieuze, gitaargerichte hiphop in de geest van bijvoorbeeld Postmen en The Roots, waarop hij zich ook liet horen als zanger. In zijn samenwerkingen maakte hij echter juist clubmuziek. Na zijn jaren bij Yellow Claw is er een hoop veranderd, maar zijn insteek is hetzelfde gebleven; melodieën zijn in zijn muziek erg belangrijk, en de clubs spelen nog altijd een grote rol. Het is bovendien een plek waar hij veel inspiratie opdoet.

“Ik was al heel lang niet meer echt uitgegaan in het Nederlandse clubleven,” vertelt Bizzey, “en toen ik dat weer deed, dacht ik meteen: ‘wat is hier gebeurd?’ In Amerika kreeg ik maar weinig mee van wat er in Nederland op muzikaal gebied speelde, maar er is zóveel veranderd sinds wij met Yellow Claw hier nog shows deden.” Natuurlijk, New Wave (het ruchtmakende maar ook invloedrijke album waarvan ‘Drank en Drugs’ afkomstig is) krijgt hij wél mee, sterker nog, hij draait het album erg veel tijdens zijn work-outs. “Ik hoorde erg veel talent op dat album. Producers als Jack $hirak en Spanker, en vooral rapper/zanger Jonna Fraser sprongen er voor mij erg uit.” Terug in de Nederlandse clubs komt hij echter ook in aanraking met artiesten als Broederliefde, en de huidige bubbling-revival. Het is een extra impuls om zijn solocarrière opnieuw op te pakken, en die toch een ietwat andere kant op te sturen. Bizzey schakelt namelijk over op zijn eigen taal.

“Het was voor veel mensen aan wie ik het liet horen wel shockerend, ze vroegen verbaasd of ik echt de persoon was die ze hoorden”, vertelt Bizzey geamuseerd. Het zingen en rappen in eigen taal gaat hem goed af: “Je hoeft toch minder naar woorden te zoeken. Aan de andere kant ben ik nu juist vaak op zoek naar net wat mooiere woorden.” Het is de perfectionist in Bizzey, die vertelt hoe hij zelfs een klein stukje tekst tig keer opnieuw kan schrijven.

Samenwerkingen
Hij besluit contact op te nemen met het talent waar hij via New Wave kennis mee heeft gemaakt, want muziek produceren doet hij toch het liefst samen met anderen. Zodoende slaat hij voor zijn aankomende muziek de handen ineen met onder andere Jack $hirak, Spanker, Ramiks en Jonna Fraser. Die laatste zal te horen zijn op de eerste officiële single, ‘Lekker Lekker’, die hij samen met Jack $hirak heeft geproduceerd. Jonna Fraser en Jack $hirak zijn momenteel dé grote namen van de Nederlandse rapscene; Fraser scoorde een grote hit met ‘Do or Die’ en is uitgeroepen tot 3FM Serious Talent, terwijl $hirak de producer is achter ‘Drank en Drugs’ en daaropvolgend een verdere reeks aan succesvolle singles produceerde. “Maar,” benadrukt Bizzey, “ik werk niet met mensen samen vanwege hun succes. Het gaat mij om hun talent, maar ook heel erg om de klik. Toen Jonna Fraser hier (in Bizzey’s achtertuin, waar hij een kleine studio heeft) was, zijn we misschien twee à drie uur bezig geweest met opnemen, maar hij is hier in totaal zeker vijf uur geweest. We hebben het heel gezellig gehad, en lieten elkaar ook allerlei toffe tracks horen.”

Gevarieerd geluid
Het resultaat? Bizzey laat het horen: het is nog altijd melodieus en sluit perfect aan op het geluid van nu. Lichte bubbling-invloeden, een tropische vibe, en regelmatig meer naar zang dan naar rap neigend. “En een stuk vrouwvriendelijker dan wat we met Yellow Claw deden,” voegt hij er zelf nog aan toe, “want ik zie natuurlijk graag veel vrouwelijk schoon bij mijn shows.” Hij laat ook horen waar hij verder nog mee bezig is, en wat opvalt is dat de vijf tracks stuk voor stuk anders klinken. Het ene nummer doet denken aan het Canadese geluid van Drake’s protegé PARTYNEXTDOOR, terwijl het andere nummer weer in de lijn ligt van de typisch Amerikaanse hiphop van Rae Sremmurd. Hij heeft zelfs een ballad opgenomen, een Nederlandstalige cover van Rihanna’s ‘Needed Me’, waarin hij zich van zijn kwetsbare kant laat zien.

Het toont de inspiratie en bezieling van Bizzey; nu hij er de ruimte voor heeft, wil hij van alles en geniet er met volle teugen van. Maar bovenal wil hij Nederland veroveren. ‘Day and Night’, het op 22 augustus als cadeau uitgebrachte nummer met Aziz Wrijving, is de eerste stap daarin en ‘Lekker Lekker’ met Jonna Fraser wordt 25 augustus de volgende stap. Bizzey kan niet wachten. Hier in zijn achtertuin in Amersfoort zien we een man die weer tot leven is gekomen, temidden van zijn gezin. Hij heeft het plezier weer gevonden en dat ademt zijn nieuwe muziek ook uit.

Facebook Iconfacebook like buttonYouTube IconTwitter Icontwitter follow buttonInstagram